Тенюх, Махніцький та Швайка: жертви пропаганди політичних воєн

Перша половина 2014 року вселяла в людей великі надії. Вперше представники ВО Свобода отримали посади виконуючих обов'язків кількох державних структур, а саме: Генеральна прокуратура, Міністерство аграрної політики, Міністерство оборони та Міністерство екології. На жаль, одних з найбільш дієвих в.о. міністрів з'їла проавгвнда, виставивши їх корупціонерами та популістами.

Тому, думаю, є певна необхідність розібратись, чи дійсно націоналісти на державних посадах були не ефективними, і чому їх зняли, лиш призначивши?

Отже, трішки зібраних фактів та просто сухі числа та документи для самостійного аналізу.

Ігор Тенюх — в.о. міністра оборони України

Тенюх Ігор Йосипович

Міністр оборони в Україні не керує військом. Збройними силами керує начальник Генштабу та Верховний Головнокомандувач. Таким чином міністр оборони просто позбавлений права керувати діями збройних сил.
Також додаткову інформацію ми отримали завдяки суду над Януковичем, де Тенюх давав покази. 

Тенюх очолив міністерство вже після початку активних дій московитів у Криму 27 лютого 2014 року. Подав у відставку менш як за місяць — 25 березня на засіданні ВРУ.

Отож 23 березня відбулось те саме засідання РНБО, на якому ухвалили рішення виводити залишки військ з Криму.

На тому засіданні, згідно з протоколом допиту Тенюха під час досудового слідства, він зазначив наступне: «Відразу після мене виступив Полторак і дослівно сказав: «Я пропоную з гордо піднятими знаменами виводити наші частини з Криму». У відповідь Тенюх сказав, що краще застрелитись, і в такому випадку він готовий на відставку негайно». З того ж протоколу допиту ми довідались, що ініціатором виведення військ був тодішній глава адміністрації в.о. президента Турчинова Сергій Пашинський, якого і підтримав тоді присутній на засіданні РНБО тодішній в.о. керівника Нацгвардії Степан Полторак.

Після виступу Полторака Тенюх запропонував план, який полягав в тому, щоб іти на прорив в Крим. На його думку, другого шляху не було.

План Тенюха не підтримали, тому Адмірал подав у відставку 25 березня 2014 року на засіданні ВРУ.

До слова, з'явились дуже "цікаві" нові темники Банкової у вигляді коментаря їх політтехнолога Березовця, який сказав, що в здачі Криму винна Свобода і Махніцький, який видав ордер на арешт Константінова. Це нібито завадило перемовинам з кримськими сепаратистами (тобто тодішня влада намагалась домовитись з кримськимм сепаратистами). Водночас Банкова сама ж собі суперечить, адже позиція держобвинувачення у справі про держзраду Януковича полягає в тому, що захоплення Криму почалось задовго до подій Майдану. Тобто ні Махніцький, ні Свобода, ні "яструб" Тенюх не можуть бути ні причиною, ні каталізатором анексії Криму.

Окрім того Анатолій Гриценко в інтерв’ю Гордону відповів на питання по Тенюху:

– Наскільки правдива інформація про те, що на початку кримської кризи Євген Марчук і Ігор Смешко поїхали до Олександра Турчинова і сказали, що було б краще призначити міністром оборони генерала армії Радецького, який обіймав цю посаду, який командував найпотужнішою танковою армією в Європі за часів Радянського Союзу і який знає, як вибити "зелених чоловічків" із півострова. Турчинов сказав, що цей пост – квота "Свободи". Марчук і Смешко вирушили до Тягнибока, той відповів: мовляв, уже призначили Тенюха, я не можу його образити...

– Про кандидатуру Радецького я чув. Можливо, так було б краще. Призначили б Кузьмука – так само було б краще: він командував корпусом у Криму на початку 90-х. Призначили б мене – і я б упорався. Але коріння цієї ситуації глибше. Планували призначити міністром оборони Мехеда з Майдану: афганська сотня його рекомендувала. Я знав цього офіцера: коли я був міністром, він був начальником відділу у департаменті міжнародного співробітництва. І займався, до речі, зв'язками із СНД і Росією, тобто готував протокольні заходи, якісь папери для поїздок міністрів... Так от, коли його хотіли призначити, уже навіть депутатам роздали для голосування документ, я зустрів його і кажу: "Ви розумієте, куди лізете? Ви ж абсолютно не уявляєте, що відбувається у військах, яким чином планувати операції і все решта!" І переконав: Петро Мехед зняв свою кандидатуру. Але тут сплила кандидатура Тенюха, якого до того планували на начальника Генштабу.

– Тенюх – хороша кандидатура?

– У тій ситуації йому було абсолютно важко. Об'єктивно я розумів: адже він офіцер із Військово-морських сил, а тут мали бути задіяні Сухопутні війська, спецназ... Тенюха я теж знав добре: це мій колишній підлеглий. І хоча я був депутатом і ніхто мене не просив, я сів поряд із ним і перші п'ять–сім днів і вдень, і вночі намагався допомогти вникнути в ситуацію.

– Так? Чи правда, що під час захоплення Криму ви поїхали до Турчинова із планом дій?

– Трошки не так. Спочатку я поїхав до Наливайченка: це голова СБУ, його пряма відповідальність – антитерористична операція. Я запитав: "Валентине Олександровичу, чому не проводиться АТО?" Він сказав: "Я не можу проводити АТО, тому що Турчинов не призначив першого заступника..."

– ...керівника Антитерористичного центру...

– ...так! Кажу: "Ти вніс подання?" – "Вніс". – "Поїхали до Турчинова разом, закриємо двері на ключ і не випустимо, поки не підпише указ! Ми ж розуміємо, чим усе завершиться".

– Ого!..

– Наливайченко сказав: "Я не поїду". Поїхав я сам. Приїхав до Турчинова, виклав йому, що він повинен як верховний головнокомандувач робити, згідно із законом. Підказав ті військові частини на території Криму, боєздатні, на які він міг би спертися. Підказав, як треба задіяти війська із материка, спецпідрозділи. Розказав, чим усе завершиться, якщо цього не зробити. Він сказав: "Добре". І після того "добре" 40 днів чекав! Тільки 7 квітня призначив керівника АТО, коли вже пройшов фейковий референдум, "Крымнаш" тощо. Це факт службової бездіяльності найвищої посадової особи, вихід за межі Конституції, оскільки він був гарантом територіальної цілісності держави, а не гарантував її. За це – від 12 до 15 років, саме такі покази я дав прокуратурі.

– Хто персонально винен у здаванні Криму?

– Турчинов, далі по вертикалі – Наливайченко.


Ігор Швайка — в.о. міністра аграрної політики та продовольства України

Три основних тези щодо діяльності Ігоря Швайки 

на посаді Міністра аграрної політики і продовольства України:

1. За керівництва Швайки АПК — єдина галузь економіки, в якій незважаючи на війну, спостерігалося зростання:

- рекордний урожай зернових —  63,8 млн. т., у т.ч. пшениці  —  понад 24 млн. т, що на 10% більше ніж у попередньому році;

- зростання обсяг виробництва продукції сільського господарства до 370,8 млрд. грн., або на 20,3% більше, ніж у попередньому році.

2. МінАПК під керівництвом Швайки вдалося в умовах війни втримати ціни на продукти широкого вжитку, у той час, як в за період урядування Павленка відбулося їх шалене зростання:

  • борошно коштувало за Швайки 5-6 грн, за Павленка - 10-14 грн;
  • цукор коштував за Швайки 8-9 грн, за Павленка - 15-18 грн;
  • олія коштувала за Швайки 13-15 грн, за Павленка - 25-30 грн;
  • сіль коштувала за Швайки 1,2 грн, за Павленка - 3,5 грн. Дуже показово, що гуртова відпускна ціна солі на ДП "Артемсіль" не збільшувалася!
  • вартість хлібини не перевищувала 5 грн, а за Павленка стартує з 7-8 грн (причому 7 грн вважається соціальною ціною на хліб);
  • літр молока коштував 6-10 грн (у залежності від ґатунку та торгової марки), за Павленка – 10-15 грн та вище;
  • м’ясо коштувало близько 50 грн за кг, за Павленка – 65 грн/кг та більше;
  • яйця – 9-10 грн за десяток, за Павленка – 14-16 грн;
  • борщовий набір (за оцінками аналітиків) коштував 14,21 грн, а за Павленка 23,5 грн і це у лютому поточного року, зростання цін на овочі продовжується протягом березня;
  • вартість мінеральних добрив зросла з 3500 грн у 2014 р. до 11 800 грн у 2015 р. Однією з основних причин подорожчання стало ухвалення у листопаді 2014 р. урядом рішення про призупинення постачання природного газу на хімічні підприємства (проти цього рішення голосували лише урядовці-свободівці — О.Сич, І.Швайка, А.Мохник і наполягали на неприпустимості ухвалення такого рішення).
  • середня заробітна плата у с/г галузі у доларовому еквіваленті становила 309,5$, а за Павленка – 96,9$ (за ринковим курсом станом на 13.03.15).

Зростання вартості пального внаслідок зростання курсу долара тут ні до чого: доля транспортних витрат у собівартості продукції АПК в середньому складає 25-35 %.

3. Всі звинувачення політичних опонентів Швайки в корупції є не більше, ніж чорним піаром, оскільки до правоохоронних органів не було подано жодної заяви про вчинення злочину і не відкрито жодної кримінальної справи.

Призначений Швайкою керівник Укрспирту домігся кратного росту об'ємів виробництва і, відповідно, податку на прибуток. За керівництва Швайки прибутковість Укрспирту зросла на дві третини. Це сталося внаслідок того, що були перекриті схеми "лівого" експорту через Молдову та інші канали, якими керував Юрій Іванющенко і заступник голови парламентської фракції "Народного фронту" Андрій Іванчук. Лише в Київській області замість 17 млн. податків, як це було в 2013, Укрспирт сплатив 60 млн. грн. податків у 2014 році.

Додатково:

4. Швайка за підтримки фракції "Свобода" в парламенті скасував обов’язковий технічний контроль сільськогосподарської техніки, плату за внесення відомостей до Державного земельного кадастру, запустив механізм форвардних закупівель Аграрним фондом та Державною продовольчо-зерновою корпорацією України, що дало можливість забезпечити сільгоспвиробників обіговими коштами. 

5. Держкомзем почав безоплатну передачу земельних ділянок учасникам АТО. При новому керівництві міністерства цей процес зупинено.

6. Держлісгосп при керівництві "Свободи" збільшив випуск продукції переробки на 18%, зменшив на 36% незаконні рубки, а посадив 50 тис. гектарів нових лісів.


Олег Махніцький — в.о. Генерального прокурора України

Попри те, що Махніцький припинив членство у “Свободі” зі вступом а посаду в.о. Генпрокурора, а після звільнення з посади членство не поновив, натомість пішов працювати радником Президента Порошенка, де пропрацював понад 6 місяців, за трохи більше як 4 місяці на посаді Махніцький, зробив більше, аніж всі його наступники за три роки.

В тому числі у розслідуванні справ вбивств людей на Майдані. До вашого відома, питанням вбивств людей на Майдані займався безпосередньо слідчий, якого призначив Махніцький —  Сергій Горбатюк. Зрештою, Горбатюк пережив на посаді всіх наступників Махніцького і працює над розслідуванням вбивств на Майдані і зараз при Луценку. Про його ефективність судити важко, але якщо сім’ї героїв Небесної Сотні просили призначити Горбатюка Генпрокурором - то це все ж таки про щось каже, правда? 

Щодо "причетності Махніцького до нерозкриття злочинів на Майдані"

У звіті Міжнародної дорадчої групи, що створена при Раді Європи щодо розслідувань злочинів на Майдані, чітко зазначено: "Генеральна прокуратура також не зробила всіх необхідних дій, а за Віталія Яреми – свідомо блокувала затримання".

У МДГ є також питання до Генпрокуратури в цьому контексті.
Зокрема, наводиться епізод, що мав місце на початку квітня. Після затримання трьох бійців "Беркуту" їхній колега погодився давати свідчення про події на Майдані, щоб уникнути арешту. Однак після того він отримав телефонний дзвінок на мобільний з офісу київського "Беркуту"; телефоном йому порадили припинити співпрацю з ГПУ.

Пізніше Генпрокуратура отримала через суд аудіозапис цієї розмови (що міг би стати доказом у суді), але згодом цей запис зник зі справи, стверджує МДГ.
За даними міжнародної групи, навесні була можливість затримати, імовірно, всіх ключових підозрюваних, але нею не скористалися. Ще наприкінці літа в Україні були присутні від 8 до 12 ключових підозрюваних.

Однак, за словами керівника слідчої групи Олексія Баганця, після того, як він повідомив генпрокурора Віталія Ярему про намір їх затримати, той змінив керівництво групи.

Після цього у спілкуванні з МДГ прокуратура змінила позицію та почала стверджувати, що вони не мають достатніх доказів для затримання підозрюваних.

В тексті звіту Міжнародної консультативної групи відсутні прямі звинувачення в адресу Махніцького. Однак, зазначається таке: 

«Пан Махніцький був призначений виконувачем обов’язків Генерального прокурора 24 лютого 2014 року. Одразу ж після проведення ним 13 червня 2014 року брифінгу для ЗМІ, на якому він детально розповів про результати діяльності ГПУ за три місяці, він був звільнений указом Президента України 215. Також на цій прес-конференції пан Махніцький заявив про «неофіційну приховану протидію» слідству з боку посадовців МВС. Звільнення Генерального прокурора через три місяці від початку розслідування кримінальних проваджень такої значущості та складності вимагало особливо серйозних підстав. Жодних пояснень стосовно його звільнення не було надано»

Щодо МВС:

Звіт наводить велику кількість епізодів, які свідчать, що представники Міністерства внутрішніх справ та керівництво полку "Беркут" здійснювали системні зусилля, щоби запобігти розслідуванню та покаранню винних.

"Є достатні підстави вважати, що дії МВС не були направлені на співпрацю та, в деяких випадках, перешкоджали розслідуванню (вбивств на Інститутській). Це підтверджується епізодом, пов’язаним зі затриманням представників "Беркуту", деталі якого викладені в звіті", - глава Міжнародної дорадчої групи (МДГ), що створена при Раді Європи, колишній президент Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) Ніколас Братца.

МДГ вважає, що призначення після Майдану окремих чиновників на керівні посади в Міністерстві внутрішніх справ (МВС) не сприяло незалежності і підірвало суспільну довіру до готовності МВС розслідувати злочини, скоєні під час Майдану.

Група дійшла висновку, що існують вагомі підстави вважати, що таке ставлення МВС мало серйозно негативний вплив на розслідування.

Таким чином, Міжнародна дорадча група, що створена при Раді Європи визнала винними в блокуванні розслідувань злочинів на Майдані не Махніцького, а Ярему і Авакова.

Статистична інформація щодо діяльності Махніцького:

Дії, спрямовані на захист учасників Революції Гідності:

  • 328 арештованих учасників акцій протесту було звільнено
  • Суди задовольнили 500 клопотань прокурорів щодо звільнення майданівців від адміністративної відповідальності за участь в акціях
  • За вчинення неправомірних дій працівниками правоохоронних органів здійснювалося досудове розслідування по 217 кримінальних провадженнях
  • За фактами підробки працівниками міліції матеріалів справ про адмінправопорушення розпочато 56 кримінальних проваджень, 185 посадовців притягнуто до відповідальності
  • За масові вбивства на Майдані повідомлено про підозру у злочині та оголошено в розшук колишніх високопосадовців: В.Януковича, В.Захарченка, М.Азарова, О.Якименка, В.Пшонку, А.Клюєва.
  • За цей час було призначено 67 нових заступників обласних та 147 районних прокурорів.
  • Накладено арешт на кошти підозрюваних високопосадовців часів Януковича на загальну суму 1,25 млрд грн., майже 13 млн $, 225 тис. €, а також нерухоме майно цих осіб.
  • Під час обшуку у помешканні, що належить дружині екс-міністра енергетики та вугільної промисловості Е.Ставицького, було вилучено біля $5 млн, майже 50 кг золота у злитках, безліч ювелірних прикрас і наручних годинників із дорогоцінних металів, документи на нерухомість та земельні ділянки, а також документацію на рахунки у різних банках.
  • Встановлені сумніві фінансові операції у сфері паливно-енергетичного комплексу, за якими стояли особи, наближені до Януковича (на суму майже 32 млрд грн.)
  • Розпочато розслідування 675 кримінальних проваджень про злочини за фактами скоєння диверсій, терористичних актів, масових заворушень, закликів до порушення територіальної цілісності України.
  • Упродовж березня-травня 2014 р. за документами прокурорського реагування відшкодовано близько 1,2 млрд грн., з яких понад 140 млн грн. — до бюджету. Притягнуто до відповідальності майже 19 тисяч посадових осіб.
  • За фактами протиправно здійснених закупівель розпочато 150 кримінальних проваджень, до відповідальності притягнуто понад 600 посадовців.
  • Уперше за кілька останніх років Генпрокуратура розпочала перевірки у банківській системі, зокрема щодо діяльності Нацбанку України та державних банківських установ з метою стабілізації кредитної та фінансової систем у державі.
  • Проводилися ефективні перевірки виконання законодавства в екологічній сфері (за поданням міністра екології А.Мохника), повернуто до бюджету упродовж березня-травня понад 93 млн грн.
  • За результатами перевірок з незаконного користування та володіння землею державі було повернуто майже 20 тис. га, а неправомірне надання ще близько 9 тис. га було зупинено.
  • Розпочалося досудове розслідування діяльності колишнього керівництва Міноборони та Генштабу ЗСУ, яке ухвалювало рішення щодо реорганізації та скорочення армії, продажу військового майна, озброєння та військової техніки, земельних ділянок та основних фондів державних підприємств Міноборони.
  • До дисциплінарної відповідальності притягнуто понад 3000 працівників міліції.
  • У порівнянні з попередніми роками на третину зросла кількість осіб притягнутих до кримінальної відповідальності за корупцію – 616 осіб.
  • За прокурорського втручання виплачено понад 204 млн грн. заборгованої зарплати.
  • О.Махніцький вніс подання до Парламенту щодо зняття депутатської недоторканості І.Калетника, В.Олійника і О.Царьова. Верховна Рада проголосувала лише щодо останнього (і то, коли Царьов був за межами України).
  • 10.03.14р. Генпрокуратура заарештувала М.Добкіна. Але за рішенням суду, ухваленого, очевидно, під тиском керівництва держави, арешт Добкіна скасовано.
  • 13.03.14 р. за дорученням О.Махніцького ГПУ ухвалила рішення про арешт Харківського міського голови Геннадія Кернеса за фактом викрадення та незаконного утримання групою людей двох євромайданівців у Харкові. Проте, за рішенням Печерського суду і наполяганням тодішньої влади, Кернес залишився на свободі.

На жаль, більшість цих ініціатив після відставки Махніцького було закрито або призупинено.

Error

Anonymous comments are disabled in this journal

default userpic

Your IP address will be recorded